روش صحیح تحلیل آزمون | راه‌حل‌های کاربردی برای موفقیت در آزمون‌ها

روش صحیح تحلیل آزمون

آزمون دادن در سال کنکور برای داوطلبان همه‌ی گروه‌های آزمایشی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت است. ما در آزمون‌های آزمایشی مختلفی شرکت می‌کنیم تا با نقاط ضعف و نقاط قوت خود آشنا شویم و نقاط قوت را تقویت کرده و نقاط ضعف را به حداقل برسانیم. بنابراین آزمون برای ما همانند یک نقشه‌ی راه می‌باشد، اما آزمون شرکت کردن به تنهایی مفید نخواهد بود و ما با تحلیل آزمون درست می‌توانیم به بهترین نتیجه از آزمون برسیم.

در این مقاله قصد داریم درباره‌ی روش صحیح تحلیل آزمون و مشکلات دانش‌آموزان و راه‌حل‌های کاربردی صحبت کنیم. اگر شما علاقه‌مند به این موضوع هستید، لطفاً تا انتها همراه ما باشید:

آنچه خواهید خواند...

  • مراحل درست تحلیل آزمون

  • حل آزمون یا تحلیل آزمون؟

  • بهترین زمان استفاده از تحلیل ویدیویی

  • راهکارهایی برای کم کردن بی‌دقتی و ...

مراحل درست تحلیل آزمون

همان‌طور که می‌دانیم، به طور کلی اکثر دانش‌آموزان در آزمون‌های آزمایشی مؤسسه‌های مختلف شرکت می‌کنند و بازه‌های دو هفته‌ای الی سه هفته‌ای برای آزمون‌های آن‌ها وجود دارد و ثمره‌ی مطالعه‌ی آن‌ها در این بازه‌های زمانی نتیجه‌ی آزمون آن‌ها خواهد بود.

لازم است توجه داشته باشیم که ما در آزمون‌های مختلف شرکت می‌کنیم تا یادگیری ناقص مباحث، بی‌دقتی‌ها، نکته‌های جدید و ... را پیدا کرده و آن‌ها را برطرف کنیم تا به رشد درصد و تراز خوبی برسیم و تمام این‌ها با تحلیل آزمون درست میسر می‌شود.

ما تحلیل آزمون را به چهار مرحله دسته‌بندی کردیم:

  1. حل سؤالات بر اساس درصد هر درس
  2. تقسیم سؤالات به دسته‌های مختلف
  3. تحلیل زمانی و استراتژی آزمون
  4. جمع‌بندی نهایی تحلیل آزمون

مرحله‌ی اول تحلیل آزمون

مرحله‌ی اول تحلیل آزمون را اکثر دانش‌آموزان انجام می‌دهند و تحلیل آزمون خود را بر اساس کارنامه‌ای که از آزمون دریافت کرده‌اند با اولین درس دفترچه‌ی آزمون و یا درسی که بالاترین درصد را کسب کرده‌اند شروع می‌کنند. اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که تحلیل آزمون را نباید با درسی که بالاترین درصد را کسب کرده‌ایم شروع کنیم و این موضوع از جمله اشتباهات رایج دانش‌آموزان است. باید تحلیل آزمون را با درسی که کمترین درصد را به دست آورده‌ایم شروع کنیم. می‌توانیم از تراز هر درس هم کمک بگیریم و از درسی که کمترین تراز آزمون را داشته‌ایم شروع کنیم.

مرحله‌ی دوم تحلیل آزمون

در کارنامه‌ی آزمون تمام مؤسسه‌های موجود تعداد سؤالات درست و غلط و نزده‌ی ما مشخص می‌شود، اما این نوع دسته‌بندی برای ما مفید و کاربردی نخواهد بود.

باید به طور دقیق سؤالات را تقسیم‌بندی کنیم و سؤالات شک‌دار، سؤالاتی که با رد گزینه پاسخ داده‌ایم و سؤالاتی که اشتباه محاسباتی داشته‌ایم و... را به خوبی از یکدیگر تفکیک کنیم.

مرحله‌ی سوم تحلیل آزمون

عده‌ی زیادی از دانش‌آموزان به دلیل زمان‌بر و وقت‌گیر بودن تحلیل آزمون از آن غافل می‌شوند و تحلیل آزمون را به طور دقیق و درست انجام نمی‌دهند، اما باید توجه داشته باشیم که با تحلیل آزمون درست می‌توانیم به رشد بالایی برسیم و زمان خود را برای تحلیل آزمون اختصاص دادن مفید و کاربردی است.

مرحله‌ی چهارم تحلیل آزمون

مرحله‌ی جمع‌بندی نهایی تحلیل آزمون اصلی‌ترین مورد برای افزایش تراز است و باید نسبت به درصد و تراز هر آزمون گزارش هفتگی برای خود و مشاور همراه‌مان تهیه کنیم تا به بهترین استراتژی برای آزمون بعد برسیم و برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم و در نقاط بازگشتی برنامه و مرورهای هر درس مباحث ضعف‌دار و اشکالات خود را برطرف کنیم.

حل آزمون یا تحلیل آزمون؟

حل آزمون به صورتی است که ما یک سری از سؤالات را انتخاب می‌کنیم و آن‌ها را مجدد حل می‌کنیم و این کار را به حساب تحلیل آزمون می‌گذاریم، اما تحلیل آزمون درست به صورتی است که ما علاوه بر حل آزمون به یک سری اطلاعات اضافه‌تر نیز پی می‌بریم و نتیجه‌گیری بهتری از آزمون خواهیم داشت.

سوالی که در تحلیل آزمون برای دانش‌آموزان وجود دارد این است:

آیا لازم است سؤالات درست آزمون را هم تحلیل کنیم؟

جواب این سوال را هم با بله می‌توانیم بدهیم هم با خیر.

در بازه‌هایی از سال بله. بازه‌هایی از سال مانند مهر ماه و آزمون‌های اول سال لازم است که ما سؤالات درست خود را در تحلیل آزمون بررسی کنیم زیرا زمان خوبی در اختیار داریم و نتیجه آن مفید خواهد بود، ولی در آزمون‌های آخر سال یا آزمون‌های جامع نزدیک به کنکور سراسری زمان اجازه‌ی این کار را به ما نخواهد داد.

با تست‌های غلط خود چه کنیم؟

در مرحله‌ی اول تست‌های غلط خود را دوباره حل می‌کنیم. ممکن است تست را به خوبی بلد باشیم و نکته‌ی جدیدی برای ما نداشته باشد و ما به دلایلی مانند استرس و اضطراب سر جلسه و نداشتن مدیریت درست آزمون و ... آن را غلط انتخاب کرده باشیم. می‌توانیم پس از حل، از کتاب درسی یا جزوه هم آن را مجدد بررسی کنیم.

اما اگر سؤالات غلط و نزده را در حل مجدد نمی‌توانیم حل کنیم، مبحث سوال را مشخص کرده و آن قسمت از فصل را از کتاب، درسنامه، کلاس و ... رفع اشکال می‌کنیم.

بهترین زمان استفاده از تحلیل ویدیویی

دانش‌آموزان علاقه‌ی زیادی دارند برای تحلیل آزمون از تحلیل‌های ویدیویی اساتید استفاده کنند زیرا برایشان سریع‌تر و راحت‌تر است، اما اشتباه آن‌ها این است که همه‌ی سؤالات آزمون را از تحلیل ویدیویی بررسی می‌کنند. در صورتی که در روش تحلیل آزمون درست فقط سؤالاتی که حتی با بررسی مجدد پاسخنامه و کتاب ایده‌ای برایشان پیدا نکردیم یا از بررسی مجدد پاسخنامه و کتاب متوجه نشدیم، تحلیل ویدیویی کمک‌مان می‌کند.

اولویت اول را به حل مجدد سؤالات اختصاص دهیم، سپس حل آن به کمک پاسخنامه و کتاب و پس از آن دیدن تحلیل ویدیویی اساتید استفاده کنیم.

راهکارهایی برای کم کردن بی‌دقتی و ...

مشکلات دانش‌آموزان و راه‌حل‌های مقابله با آن‌ها:

به طور کلی یادگیری ناقص، بی‌دقتی، مدیریت زمان از مشکلات اساسی دانش‌آموزان است.

یادگیری ناقص

اگر درصد ما زیر بیست یا سی درصد است، ما باید مجدد از دبیر و کلاس و کتاب برای آموزش کامل درس استفاده کنیم.

اگر فقط برخی از سؤالات را نمی‌توانیم حل کنیم، پیشنهادم به دانش‌آموزان کار کردن تست‌های بسیار است.

می‌توانیم از آزمون‌های سال پیش نیز برای منبع تست استفاده کنیم و از تحلیل‌های ویدیویی آن‌ها نیز کمک بگیریم.

بی‌دقتی

سؤالات بی‌دقتی نوع یک مانند اشتباه در ضرب، تقسیم و ... را در دفتر بی‌دقتی خود بنویسیم.

سؤالات بی‌دقتی نوع دو مانند اشتباه در دقت به قیدها و اشتباه در صورت سؤال را هنگام خواندن صورت سؤال اطلاعات را به خوبی دسته‌بندی کنیم و دور نکات مهم آن خط بکشیم.

سؤالات بی‌دقتی در فرمول‌ها را با نوشتن فرمول‌ها در برگه‌ای و مرور آن‌ها حل کنیم.

اشتباه در گزینه‌ها

اشتباه در وارد کردن گزینه‌ها در پاسخ‌برگ را می‌توانیم در آزمون‌ها و حل سؤالات در خانه نیز از پاسخ‌برگ استفاده کنیم تا در سر جلسه به مشکل نخوریم.

پاسخ‌ها را سؤال به سؤال وارد پاسخ‌نامه کنیم و همه سؤالات را آخر آزمون یا درس به درس وارد نکنیم زیرا ممکن است زمان به اندازه‌ی کافی نباشد و خستگی آزمون باعث بی‌دقتی ما شود و نتیجه‌ی منفی خواهیم داشت.

  • سر جلسه‌ی آزمون حتماً یک ساعت مچی همراه داشته باشیم.
  • تست زمان‌دار در خانه کار کنیم.
  • وسواس ذهنی نداشته باشیم تا در مدیریت زمان با مشکل مواجه نشویم.
  • استراتژی مناسب خود را برای آزمون داشته باشیم.

سخن پایانی

تحلیل آزمون باعث می‌شود که در ادامه‌ی مسیر هوشمندانه عمل کنیم و صرفاً زمان زیادی را صرف مطالعه انجام دادن اهمیتی نخواهد داشت و هوشمندانه عمل کردن در کنار آن نیز بسیار مهم است و از تحلیل آزمون نباید غافل شویم. همچنین تحلیل آزمون مانند آیینه‌ای است رو به روی که ایرادات درسی و ضعف‌های مطالعاتی را نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا آن‌ها را برطرف کنیم.

امیدوارم با مطالعه‌ی این مقاله و اجرای نکات کاربردی آن در شیوه‌ی تحلیل آزمون خود به بالاترین درصد و تراز رسیده و نتیجه‌ی دلخواه خود را از هر آزمون کسب کنید. برای همه‌ی دانش‌آموزهایی که در مسیر رسیدن به آرزوهایشان تلاش می‌کنند، آرزوی موفقیت دارم.