بهترین استراتژی از الان تا کنکور

بهترین استراتژی از الان تا کنکور

بحث کنکور که می‌شود همه سردرگم و مضطرب می‌شوند؛ انگار که داخل چاهی عمیق افتاده باشند و دست و پا می‌زنند تا بیرون بیایند. کنکور چاه نیست، عذاب نیست؛ صرفا مسیری چند ایستگاهه است که برای درست طی کردن آن و بیراهه نرفتن در آن نیاز به یک سری مهارت‌ها دارید.

الان که ایستگاه‌های اول را پشت سر گذاشته‌اید و به ایستگاه‌های آخر رسیده‌اید، قطعا به دنبال یاد گرفتن بهترین راه و روش‌ها و مهارت‌ها برای تمام کردن این مسیر هستید. بهتر است همین اول کار اشاره کنم که اولین مهارتی که باید داشته باشید نادیده گرفتن بخش بزرگ اخبار و نظرات کنکوری است. ماه‌های آخر به قدری حساس هستند که کوچک‌ترین درگیری ذهنی می‌تواند باعث جدا شدن شما از رقابت با دانش آموزان شود. اکثر اخبارهای این دوران هرچه هم که باشند، نباید تاثیری در میزان و کیفیت مطالعه شما در جهت منفی داشته باشند. این‌که نحوه تراز‌دهی امتحانات نهایی چطور باشد، نحوه تصحیح امتحانات نهایی چطور باشد، کنکور سخت باشد یا آسان، نباید انگیزه و امید و مطالعه شما را تحت تاثیر قرار دهد. شما در هر حالت باید تمام توان و تلاش خود را برای امتحانات و کنکور بگذارید که در پایان مسیر دربرابر خودتان شرمنده نباشید. بتوانید به خودتان بگویید که من تمام تلاش خودم را در این مسیر کردم و بیشتر از این کاری از دستم برنمی‌آمد. آیا همین الان کسی از شما بپرسد که تمام تلاشت را کرده‌ای یا نه، می‌توانید بگویید بله؟ اگر می‌توانید پس تبریک می‌گویم! شما بخش اول مسیر را با موفقیت پشت سر گذاشته اید؛ ولی اگر جواب این سوال برایتان نه است، پس حتما باید یک تجدید نظر جدی روی دیدگاه خود نسبت به قضیه کنکور و امتحانات نهایی داشته باشید.

برنامه‌ریزی متعادل

دومین مهارتی که باید داشته باشید چیدن برنامه‌ای است که در آن تناسب تایمی بین امتحانات نهایی و کنکور رعایت شده باشد. برای چیدن یک برنامه متعادل باید یک پلن کلی با توجه به حجم دروس در ذهن خود طراحی کنید. برنامه متعادل برنامه‌ای نیست که در آن هر روز تایم برابری برای امتحانات و کنکور اختصاص داده شده باشد؛ بلکه برنامه‌ای است که بدانید چه روزی بیشتر برای نهایی و چه روزی بیشتر برای کنکور وقت بگذارید. اشتباه بزرگی که در این دوران منجر به یک پسرفت قابل توجه در اکثر دانش‌آموزان می‌شود، این است که تست زنی و آزمون دادن را در سه هفته اول خرداد کنار می‌گذارند. شما برای نمره خوب گرفتن در امتحانات نیاز ندارید که تمام وقت خود در خرداد ماه را صرف مطالعه امتحانات کنید. اگر این دیدگاه غلط را داشته باشید، مطمئن باشید که سه هفته بعد که قصد داشتید دوباره مطالعه و مرور برای کنکور را استارت بزنید احساس صفر بودن خواهید داشت. زیرا سرعت تست زنی و مهارت آزمون دادن شما پسرفت خواهد کرد. ممکن است حتی افت رتبه و تراز زیادی را در آزمون‌های جامع تجربه کنید که قطعا تاثیر منفی روی روحیه و انگیزه شما خواهد داشت. یک برنامه ریزی درست در فرجه امتحانات می‌تواند علاوه بر نمره بالا در امتحانات، منجر به یک دور مرور دروس برای کنکور و تست زنی برای تمام مطالب شود. نباید اجازه دهید کل زحماتی که تا قبل از امتحانات نهایی کشیده‌اید در یک چشم به هم زدن دود شود و به هوا رود. سرتان را درد نیاورم؛ فراموش کردن کنکور در امتحانات خرداد مساوی است با از دست دادن حداقل نصف تراز قبولی دانشگاه!

آزمون دادن

بالاخره رسیدیم به مورد سوم که یک جور‌هایی با مهارت دوم مرتبط است. آزمون دادن! گل سر سبد جمع‌بندی برای کنکور آزمون دادن است. می‌دانم که هم‌زمان شدن امتحانات نهایی و یک سری از آزمون‌های جامع باعث شده که حس کنید باید مدتی آزمون‌های جامع را کنار بگذارید ولی نکنید! از من به شما یک نصیحت مهم که به هیچ وجه این کار را نکنید! مهارت آزمون دادن به گونه‌ای است که حتی از دست دادن یک آزمون می‌تواند به بهای افت بیشتر از 500 تایی رتبه کنکور تمام شود. شاید از نظر شما حرف اغراق آمیزی باشد ولی این‌گونه نیست. با از دست دادن یک آزمون فاصله بین دو آزمون شما از یک الی دو هفته به بیشتر از سه الی چهار هفته می‌رسد. قطعا تجربه این را داشته‌اید که وقتی بین مراحل یک کار فاصله زیادی می‌دهید، دیگر احساس تسلط قبلی را ندارید؛ دقیقا مثل فاصله‌ای که بین آزمون‌ها می‌دهید! اگر احساس می‌کنید اختصاص دادن یک روز کامل در دوران امتحانات به آزمون دادن برایتان سخت است، می‌توانید حدود سه ساعت صرف خود آزمون کنید و تحلیل آن را بین روزهای هفته پخش کنید تا استرس و اضطراب شما برای اجرای بقیه بخش‌های برنامه کمتر شود.

استفاده بهینه از منابع آموزشی

حالا فرض کنیم که شما تمام موارد گفته شده را رعایت کرده باشید؛ اگر ندانید که از چه منابعی چگونه استفاده کنید عملا پیشرفتی نمی‌کنید. بنابراین مطالعه کتاب‌های درسی تمام پایه‌ها به همراه تمام نکات و فرمول‌ها را فراموش نکنید. یک بخشی از مرور شما از همین خواندن کتاب‌های درسی تشکیل شده است. پس بازه‌هایی که در کنار امتحانات نهایی در برنامه جای می‌دهید، باید مرور کتاب و نکات را نیز جای دهید. این‌که منبعی که برای تست زنی استفاده می‌کنید یک منبع کامل و جامع با سوالات آزمون محور و سطح متوسط و متوسط رو به بالا باشد، قطعا کمک‌کننده‌تر است. به این جهت که شما وقت زیاد و گسترده‌ای در اختیار ندارید که بتوانید یک کتاب تست مبحثی کار کنید. یا چندین کتاب با سطح سوالات آسان تا سخت کار کنید. در نتیجه باید یک کتاب با سوالاتی کار کنید که با تعداد کم حجم مطالب بالایی را پوشش دهند. حتی اگر کتابی با این ویژگی‌ها در دسترستان نبود می‌توانید از سوالات آزمون‌های مختلف امسال یا دو سه سال گذشته استفاده کنید. بخواهم خلاصه بگویم اگر شما به دنبال پیدا کردن سوالات آزمونی باشید قطعا پیدا خواهید کرد زیر منابع آزمونی در چند سال گذشته پیشرفت بسیار زیادی داشته‌اند.

همانطور که می‌بینید درست مدیریت کردن هفته‌های آخر منتهی به کنکور کار عجیب و سختی نیست. مشکل اکثر دانش‌آموزان این است که کنکور را در ذهن خود تبدیل به یک غول بزرگ کرده‌اند. چندین هزار نفر قبل از شما موفق به قبولی در بهترین رشته‌ها و دانشگاه‌ها شده‌اند؛ بنابراین کار عجیب و غریبی نیست و شما هم می‌توانید. آیا مواردی که به آن‌ها اشاره کردم خیلی پیچیده و غیر قابل درک بودند؟ فکر نمی‌کنم کسی به این سوال جواب بله بدهد. چون واقعا هیچ چیز به آن اندازه که فکر می‌کنید سخت و پیچیده نیست. اگر تا به این لحظه سردرگم بودید و نمی‌دانستید چطور باید این دوران را بگذرانید، نگران نباشید. نفس عمیق بکشید، یک لیست از مطالب و دروسی که مرور نکرده‌اید تهیه کنید و برنامه‌ریزیتان را شروع کنید. هیچ چیز در مسیر کنکور به آن اندازه که فکر می‌کنید سخت نیست!

مطالب مرتبط

سوالات متداول

1. بهترین زمان برای شروع مطالعه برای کنکور چه زمانی است؟

بهترین زمان برای شروع مطالعه برای کنکور به طور معمول یک سال قبل از آزمون است. برای اطلاعات بیشتر، این مقاله را مطالعه کنید.

2. روش‌های موثر مطالعه برای امتحانات نهایی چیست؟

روش‌های موثر شامل برنامه‌ریزی دقیق، مرور منظم و استفاده از تکنیک‌های تست زنی می‌باشد. برای جزئیات بیشتر به این مطلب مراجعه کنید.

3. چگونه می‌توانم مهارت تست زنی خود را بهبود بخشم؟

با تمرین مداوم، تحلیل آزمون‌ها و شناسایی نقاط ضعف می‌توانید مهارت تست زنی خود را بهبود دهید. برای اطلاعات بیشتر، این مقاله را مطالعه کنید.

4. چگونه از استرس و اضطراب کنکور جلوگیری کنیم؟

مدیریت زمان، تکنیک‌های تنفس عمیق و تمرینات ذهن‌آگاهی می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب موثر باشد.