مطالعه کنکوری در دوران امتحانات

مطالعه کنکوری در دوران امتحانات

سلااام بچه‌ها امیدوارم حالتون خوب باشه و تا اینجا از امتحاناتون راضی بوده باشید. یه موضوعی که این روزا، ذهن کنکوریا رو حسابی به خودش درگیر کرده، اینه که الان که درگیر امتحانای نهایی شدم، کنکور رو باید چیکارش کنم؟ کلا چیزی نخونم؟ اگه خوندم چقدر بخونم؟ چطوری بخونم؟ نکنه چیزایی که تا حالا خوندم یادم بره و کنکور تیر رو خراب کنم؟ تست بزنم؟ نزنم؟ آزمون بزنم؟ پایه رو مرور کنم؟ و کلی سوال اینطوری! بریم که با همدیگه کامل در موردش صحبت کنیم. سعی می‌کنم تا جای ممکن به همه‌ی سوالایی که در این مورد تا حالا ازم پرسیدید جواب بدم؛ ولی اگه تا آخر متن رو خوندید و هنوز سوال یا ابهامی براتون باقی مونده بود، حتما حتما برامون بنویسید.

برنامه‌ریزی برای امتحانات نهایی

خب. همونطور که می‌دونید و تا حالا دیدید، امتحان نهاییای امسال نسبت به سال قبل، مفهومی‌تر و سخت‌تر شدن و برای گرفتن یه نمره‌ی خوب، حتما باید به متن کتاب تسلط کامل داشته باشید و در کنارش، نمونه‌سوال و در واقع تمرین تشریحی هم حل کرده باشید که برای جواب دادن به سوالای تشریحی به مشکل نخورید. توصیه من اینه که حتما طوری برنامه بریزید که حداقل یه نصفه روز از فرجه‌ی هر امتحان رو بتونید به حل نمونه و رفع‌اشکال و مرور مطالبی که بیشتر توشون مشکل دارید بپردازید و با خیال راحت سر جلسه‌ی امتحان حاضر شید.

ترکیب مطالعه تشریحی و تستی

حالا آیا فقط تمرین تشریحی و نمونه‌سوال نهایی برای این یک ماه کافیه؟! قطعا نه! تو ساده‌ترین حالت، می‌تونید در کنار خوندن هر درس برای امتحان‌، تستای کنکور اون درس رو هم کار کنید؛ یا مثلا تستایی که قبلا علامت‌دار کردید رو مرور کنید؛ یا از خودتون یه آزمون بیست سوالی از اون درس بگیرید و بعد تحلیلش کنید. حتما حتما حواستون به تایم آزمون باشه و آزمونی که می‌زنید رو زمان‌دار بزنید. نذارید سرعت تست زدنتون تو تایمی که درگیر امتحانای نهایی می‌شید افت کنه. کار دیگه‌ای که میتونید انجام بدید، تقسیم تایمتون بین تستی و تشریحی خوندنه. اگه روی مطالب تسلط خوبی دارید و تایم کمتری لازمه که برای امتحان آماده شید، می‌تونید تا پنجاه درصد از وقتتون رو به تستی خوندن و آزمون زدن اختصاص بدید. و اگه تسلطتون روی مباحث تشریحی کمتره، بین بیست تا سی درصد وقتتون رو به تست زدن اختصاص بدید و نذارید این فاصله‌ی یک ماهه باعث بشه سرعت تست زدنتون افت کنه یا کاری کنه که فکر کنید چیزی از تستا یادتون نمیاد و از آزمون زدن بترسید! می‌تونید شبی یکی دو ساعت رو به آزمون زدن اختصاص بدید. از آزمونای جامع گرفته تا آزمونای تک درس از درسایی که امتحانشون رو دادید، می‌تونه انتخاب خوبی برای این دوران باشه؛ ولی بهترین حالت اینه که سعی کنید برای هر درس آزمون جامع بزنید. از اینکه تو مطالب پایه غلط داشته باشید یا چیزی یادتون رفته باشه نترسید، اتفاقا همین آزمونا و تحلیل کردنشون باعث میشه جاهایی که یادتون رفته مشخص شه و بتونید روشون وقت بذارید و مرور کنید. (حواست باشه که اگه داری از خودت آزمون می‌گیری، شرایط جلسه کنکور (زمان شروع و پایان، ترتیب و تایم دفترچه‌ها، صندلی‌ای که روش می‌شینی و حتی لباسی که سر جلسه قراره بپوشی) رو رعایت کنی. شبیه‌سازی شرایط کنکور باعث می‌شه ترست از جلسه‌ی آزمون بریزه و سر جلسه استرس نداشته باشی. توی خونه به خودت سخت بگیر تا مدیریت زمان و احساساتت رو یاد بگیری.)

لیست کارها و مرور مباحث

یه لیست از کارایی که باید انجام بدید بنویسید و سعی کنید تو تایمای خالیتون دونه دونه ازشون انجام بدید؛ مثلا بررسی کنکورای نظام جدید، تورق متن درس‌ها و حفظیات (مخصوصا برای زیست و شیمی و زمین) و فرمول‌ها و روابط محاسباتی (فیزیک، ریاضی و مسائل شیمی)، زدن آزمون‌های جامع اخیر (مخصوصا ماز و قلم‌چی). هرجا حس کردید از تشریحی خوندن خسته شدید، یا حوصله‌تون سر رفته و دوست ندارید درسی که امتحانش رو دارید بخونید، سراغ لیستتون برید و یکی از چیزایی که نوشتید رو تیک بزنید؛ این کار هم باعث میشه توی خوندنتون تنوع داشته باشید و خستگیتون کمتر بشه و هم استرس و نگرانیتون رو نسبت به کنکور و فراموش کردن مطالبی که تا حالا خوندید کم می‌کنه. حین خوندن برای امتحانا، یه لیست از مباحثی که توشون بیشتر مشکل دارید، یا زود یادتون میره بنویسید و کنار بذارید که روزای آخر منتهی به کنکور، سردرگم نباشید و مرورشون کنید. کمال‌گرایی رو کنار بذارید و فکر نکنید که «دوباره هفته‌ی آخر برمی‌گردم هر چیزی که خوندم رو مرور می‌کنم.» اینطوری ممکنه زمان کم بیارید و استرس بگیرید. یه برگه کنارتون بذارید و مطالبی که حس می‌کنید حتما باید روزای آخر مرور بشن رو، به صورت تیتروار روی برگه بنویسید. این کار به مرتب شدن ذهنتون کمک زیادی می‌کنه.

استفاده بهینه از زمان

بسته به شناختتون از خودتون و سطح درسی که امتحان دارید عمل کنید.هر آدمی تجربه‌ی خاص خودش رو از کنکور داره و قرار نیست همه شبیه به هم باشن. کسی که یه درس نقطه قوتشه قطعا می‌تونه زمان بیشتری روی تست کار کردن و آزمون زدن برای اون درس بذاره. خودتون رو با کسی مقایسه نکید. یه حداقلی رو برای خودتون تعیین کنید و سعی کنید به همون پایبند باشید. مثلا من به خودم قول می‌دم تا آخر امتحانا شبی بیست تست آزمونی از درس زیست بزنم، یا مثلا شبی پنج تا مسئله‌ی شیمی حل کنم و سعی کنم روی سرعت حل مسئله‌م کار کنم و مواردی شبیه به این. نذارید تایمتون هدر بره. اگه به کل تایمی که برای یه امتحان بهتون داده شده نیاز ندارید، آزمون زدن و تست کار کردن رو فراموش نکنید؛ زمان زیادی تا کنکور باقی نمونده و این روزا کسی برنده‌ست که از زمانی که داره،بهترین استفاده رو داشته باشه. بعد از هر امتحان، در حدی که خستگیتون در بره استراحت کنید و تو سریع‌ترین حالت ممکن استارت کارتون رو بزنید.دقیقه نودی نباشید و فکر نکید شب امتحان می‌تونید مطالب رو جمع کنید. می‌دونم که خیلیاتون خسته شدید و حس و حال درس خوندن رو به اندازه‌ی قبل ندارید؛ از تکنیک پومودورو (۲۵ دقیقه خوندن و ۵ دقیقه استراحت؛ و بعد از چهار بازه مطالعه، یک ربع استراحت) استفاده کنید. این تکنیک به بیشتر شدن تمرکزتون موقع درس خوندن کمک می‌کنه. توی تایمای استراحتتون هم،از کارایی که تمرکزتون رو به هم می‌ریزه تا جای ممکن دوری کنید! مثلا دیدن سریال یا خوندن یه کتاب داستانی که براتون جذابه و استفاده از گوشی و فضاهای مجازی، از مواردیه که می‌تونن ذهن شما رو تا ساعت‌ها درگیر خودشون کنن.

مدیریت خواب و استراحت

خوابتون رو خیلی محدود نکنید و حداقل هفت ساعت خواب شب رو داشته باشید؛ سعی کنید ۲۴ ساعت هر روزتون رو طوری تقسیم کنید که در کنار حداکثر تایم مطالعه، بتونید خواب کافی رو هم داشته باشید. اینطوری تمرکز و بازدهیتون هم در بهترین حالت خودش باقی می‌مونه. و در آخر، اگه حس می‌کنید استرس زیادی دارید یا سردرگم شدید و نمی‌دونید باید چیکار کنید‌، حتما از یه مشاور یا کسی که این مسیر رو طی کرده و تجربه داره، کمک بگیرید و اجازه ندید استرس باعث افت عملکردتون بشه. موفق باشین J

سوالات متداول

1. چطور می‌تونم مطالعه برای کنکور رو با امتحانات نهایی ترکیب کنم؟

بهترین راه اینه که بخشی از زمانتون رو به مطالعه تشریحی و بخشی رو به مطالعه تستی اختصاص بدید. می‌تونید شبی یکی دو ساعت رو به آزمون زدن اختصاص بدید و در کنار مطالعه برای امتحانات نهایی، تست‌های کنکور هم کار کنید.

2. چه زمانی برای مرور مطالب مناسب‌تره؟

بهتره مباحثی که بیشتر توشون مشکل دارید یا زود یادتون می‌ره رو به مرور اختصاص بدید. یه لیست از این مباحث تهیه کنید و در روزهای نزدیک به کنکور مرورشون کنید.

3. چگونه استرس کنکور و امتحانات نهایی رو مدیریت کنم؟

از تکنیک‌های مدیریت استرس مثل تکنیک پومودورو استفاده کنید و در صورت نیاز با مشاور یا کسی که تجربه داره مشورت کنید. همچنین، شبیه‌سازی شرایط آزمون کنکور در خانه می‌تونه به کاهش استرستون کمک کنه.

مطالب مرتبط