تحلیل آزمون 12 بهمن قلمچی
بالاخره بعد از فاصله دوهفتهای از آزمون 28 دی که مربوط به جمعبندیِ مباحثِ پایه بود، حالا کانونفرهنگی آموزش قلمچی به سراغ اولین آزمون خود از پیشروی مباحثِ نیمسالِ دوم دوازدهم میرود. دراین آزمون مباحثی مثل حرکت و تنظیم شیمیایی زیستِ یازدهم، شیمی جلوهای از هنر، زیبایی، ماندگاریِ دوازدهم، الکتریسیته ساکن و مدارهای الکتریکی یازدهم و نوسان و امواج دوازدهم، سوال مطرح شده بود که به جرات همگی جزو مباحثی هستند که مورد علاقۀ طراحان آزمون های آزمایشی و کنکور میباشند.
تحلیل درس زیست
سؤالات این آزمون از درجه سختی بالایی برخوردار نبودند و فقط ظاهر جذابی داشتند، موقعی که دانشآموز خود را با این سؤالات درگیر میکرد، بعد از گذشت چند ثانیه، میفهمید که سوال برخلاف ظاهری که داشت، فاقد محتوای ارزشمند بود. این روند در چندین آزمون قلمچی پشتسرهم تکرار شده بهگونهای که سؤالات درس زیست فاقد محتوا و نکتۀ خاصی هستند و این موضوع برخلاف ویژگیهایی است که یک مؤسسه برگزارکننده آزمون باید داشته باشد. توصیه و پیشنهاد ما این است که برای اینکه با سؤالات سختتر و چالشیتری روبهرو شوید، حتماً به سراغ سؤالات آزمونهای زیستاز و آرمان که در روز چهارشنبه برگزار میشود، آزمون ماز که در روز پنجشنبه برگزار میشود بروید و حتی سؤالات درس زیست آزمون روز جمعه را با سؤالات درس زیست آزمون گاج جایگزین کنید تا بتوانید تسلط بیشتر و بهتری نسبت به بودجهبندی این آزمون پیدا کنید. از دیگر ویژگیهای منفی این آزمون میتوان به سطح برخی سؤالات ایراد وارد کرد که بهگونهای بهظاهر سخت طراحی شده بودند که محتوای سوال را به سمت غلط بردن میبرد. اگر بخواهیم از ویژگیهای مثبت درس زیست بگوییم، میتوانیم به طرح چندین سوال جدید از شکلهای کتابدرسی اشاره کنیم که جزو معدود نکات مثبت این آزمون بودند. این آزمون میتوانست یک تلنگری به دانشآموز باشد که آیا درس زیست را به آن صورتی باید مطالعه میکند یا نه!
تحلیل درس فیزیک
سؤالات درس فیزیک آزمون امروز قلمچی، مثل درس زیستشناسی از محتوای زیادی برخوردار نبود و نقطهضعف برای آزمون امروز حساب میشد. سؤالات نه خیلی سخت بود و نه خیلی آسان و از سطح متوسطی برخوردار بود. بیشتر سؤالات با فرمول و راهحل تکراری حل میشدند و این نشاندهنده این بود که آزمون از گزینشگری خوبی برخوردار نبود و میتوانست گزینشگری بهتری هم داشته باشد. از باگ آزمون در مبحث نوسان، میتوان به عدم گزینش سؤالاتی درباره تندی متوسط نوسانگر، سرعت متوسط نوسانگر و شتاب متوسط نوسانگر اشاره کرد؛ چون این سبک سؤالات جزو مباحث اساسی و پایهای برای فهم فصل نوسان است. در کل پوششدهی سؤالات از مباحث نوسان اصلاً خوب نبود و طراحان و گزینشگران آزمون فقط روی قسمت خاصی تمرکز کرده بودند. سؤالات حفظی از شکل کتابدرسی درباره پرتوهای الکترومغناطیسی مطرح شده بود و این تلنگری است که حتی باید در درس فیزیک به سؤالات و مباحث حفظی دقت کنیم؛ چون سابقه طرح چنین سؤالاتی در کنکور وجود داشته است. از نکات مثبت این آزمون، سؤالات 62 و 64 و 67 و 68 و 72 و 74 و 79 بودند که ایدههای خوب و جذابی نسبت به باقی سؤالات این آزمون داشتند، بود. سؤالات خوب دیگری نیز در این آزمون بود؛ ولی طراح میتوانست با کمی دستکاری در سوال آنها را جذابتر کند. درکل کیفیت سؤالات زیاد بالا نبودند و سطح آزمون بهطورکلی از سطح متوسطی برخوردار بود. اگر بخواهیم طبقهبندی درصدها را انجام بدهیم، سطح یک دانشآموزان که از تسلط کمتری برخوردار هستند شامل کسانی میشود که از 20 سوال آزمون، به درصد 30 یا پایینتر رسیدهاند. دانشآموز سطح دو یا سطح متوسط شامل کسانی میشود که درصد 50 الی 70 را کسب کردهاند و دانشآموزان قوی یا سطح سه شامل کسانی میشود که درصد بالای 70 را کسب کردهاند.
تحلیل درس شیمی
درس شیمی در این آزمون از دوبخش دوازدهم و پایه تشکیل شده بود. بخش دوازدهم سؤالات معقول و استانداردتری را شامل میشد درحالیکه بخش پایه از سؤالات سختتری برخوردار بود. کسب درصد 70 در دوازدهم جزو سطوح عالی محسوب میشود و کسب درصد 50 در پایه، جزو سطوح فوقالعاده محسوب میشود. در بخش سؤالات مربوط به پایۀ دوازدهم، سؤالات گزینش شده بودند که تا حدودی جواب همدیگر را لو میدادند و این موضوع میتوانست شبیهسازی خوبی از آزمون کنکور باشد. در سؤالات مربوط به پایه، سؤالات سختی مطرح شده بودند که خیلی از آنها نیازمند تسلط به مباحث خارج از بودجهبندی بودند. سؤالاتی از واکنشهای محدودکننده نیز مطرح شده بود که کاملاً خارج از کتابدرسی است و حتی در مباحث دانشگاهی نیز مطرح نمیشود و صرفاً گزینشگر بهخاطر این دلیل این سؤال را گزینش کرده در یکسری کتاب تست دیدهشده و این سبک سؤالات تا حالا سابقه طرح شدن در کنکور را به آن صورت نداشته است.
تحلیل درس ریاضی
درس ریاضی جزو آن درسهایی است که خیلی از اوقات باید راهحلی غیر از آنچه در پاسخنامه نوشته شده، برای حل سؤالات پیاده کرد. در این آزمون به لطف گزینشگر و طراح آزمون این سبک سؤالات به تعداد زیادی دیده میشدند. اهمیت این سؤالات به این خاطر بود که بهجای راهحلهای طولانی، میشد که از رسم شکل استفاده کرد و تایم بیشتری را برای حل سؤالات سختتر، ذخیره کرد. پیشنهاد من این است که حتماً از خلاقیت خود برای حل سؤالات ریاضی استفاده کنید و صرفاً به راهحلهای خشک و سخت کتابهای تستی تکیه نکنید. برای دانشآموزان ضعیف درصد بالای 20، برای دانشآموزان متوسط درصد 35 الی 50 و برای دانشآموزان قوی درصدی بالای 60 مورد انتظار است. سؤالاتی که از مبحث "شمارش بدون شمردن" مطرح شده بود، سؤالات کنکوریتری نسبت به مبحث مشتق و کاربرد مشتق داشت و میتوانست منبع خوبی برای جمعبندی برای آزمون کنکور باشد.