تحلیل آزمون 29 فروردین 1404 قلمچی
تحلیل درس زیستشناسی
در این آزمون که اولین آزمون شبیهساز کنکور قلمچی محسوب میشود، سطح سوالات نسبت به کنکورهای سالهای اخیر بالاتر و سختتر بود. انتظار داریم که سوالات کنکور پیش رو یعنی کنکور اردیبهشت از سطح پایینتر و آسانتری برخوردار باشد.
موردی که گفتن آن در این بخش ضرورت پیدا میکند این است که اگر در این آزمون نتیجۀ بدی بهدست آوردید دلیل براین نیست که نتیجهای که در کنکور بدست میآورید همینطور خواهد بود. ممکن است درصدهای بالاتری کسب کنید و ممکن است حتی درصدهای پایینتری را ثبت کنید. اینکه درصد بالاتری را کسب کنید دو علت میتواند داشته باشد: 1) تلاش خود را بیشتر کنید و با بررسی اشکالات این آزمون، برای کنکور از آمادگی بیشتر و بهتر برخوردار باشید. 2) سطح سوالات کنکور نسبت به سوالات این آزمون از سطح پایینتری برخوردار باشد و این علت هم نیازمند این است که تا روز کنکور انگیزهتان حفظ شود و همچنان مسیر مطالعاتی خود را ادامه دهید، آن را اصلاح کنید و ناامید نشوید.
اینکه درصد پایینتری را کسب کنید، نقطۀ عکس علل بالایی است.
پیشنهادی که در این چند روز باقیمانده میشود این است که تا حد امکان، شرایط شبیهسازی کنکور را برای خود اعمال کنید. تا میتوانید آزمونهای جامع شبیهساز کار کنید تا بتوانید بهترین توانایی خود را در روز کنکور نشان دهید.
در این آزمون 13 سوال آسان یا متوسط رو به آسان، 14 سوال متوسط و 18 سوال سخت وجود داشت. سوالاتی که از شکلهای کتاب درسی مطرح شده بود بسیار ریز و جزئی بودند که امکان آمدن چنین سوالهایی در آزمون کنکور کم است. در آزمون کنکور سوالاتی که از شکلهای کتاب درسی مطرح میشود سطح آسانتری دارند. سوالاتی که از مبحث ژنتیک، چه انسانی چه گیاهی، مطرح شده بودند همگی ارزش چندینبار حل کردن دارند و حتماً آنها را چندینبار تا روز کنکور بررسی و مرور کنید. از فصول حفظی درس زیست یعنی فصل 7 دوازدهم و فصل 9 یازدهم سهم قابل توجهی از سوالات مطرح شده بود که در آزمون کنکور هم این دو فصل طی سالها مورد توجه طراح کنکور قرار گرفته که همین موضوع در این آزمون هم رعایت شده بود.
تحلیل درس فیزیک
سطح سوالات در آزمون امروز در درس فیزیک متوسط بود دقیقاً مانند کنکور که بیشتر تمرکز روی مفهومی بودن سوالات است نه سطح سختی آنها که دقیقاً همین نکته هم در آزمون امروز قلمچی رعایت شده بود. درصد 50 الی 70 جزو درصدهای عالی در این آزمون محسوب میشود.
سوالاتی که از مبحث حرکت شناسی مطرح شده بود سوالات به نسبت روتینی بودند. همین موضوع هم در مبحث دینامیک دیده میشد اما سطح سوالات در مبحث نوسان و امواج سخت و چالشی بود و اینکه دانشآموز بتواند در آن فرصت کم سوال را تحلیل کند تا به جواب برسد باعث میشد که اکثر سوالات این مبحث در دور اول قابل نباشند. سوالاتی که از مبحث فیزیک هستهای مطرح شده بود همانند فصل یک و دو دوازدهم سوالات روتین و سادهتری داشت.
سوالاتی که از پایۀ یازدهم مطرح شده بود هم اکثراً سوالات چالشی و سختی بودند. به طور مثال در سوالی که پنج بار معلق داشتیم و یا سوال 62 که محاسبات نسبتاً سنگینی از مبحث سیم لوله داشت، سوالاتی بودند که برای حل در دور دوم باید نگه داشته میشدند. ولی سوالات متوسط و آسان در پایۀ یازدهم یافت میشد مثل قاعدۀ دست راست. سوال 67 این آزمون در درس فیزیک که از مبحث مدار مطرح شده بود، سوالی بود که میتوانست دانشآموز را سرجلسۀ آزمون بسیار اذیت کند.
سوالاتی که از مبحث دهم مطرح شده بود به طور کلی روتین و منطقی بودند. مبحث انرژی پتانسیل و گرمای تعادل سوالات منطقی و روتینی داشتند. از مبحث واحد و کمیتها سوال مطرح شده بود که میتوان گفت این سبک سوال روتین هرسالۀ کنکور است.
در آخر هم باید گفت که سوالات چند موردی که در کنکور سابقۀ چندانی برای طرح شدن نداشته در این آزمون دیده شده که این سبک سوالات در امتحان نهایی بیشتر مشاهده میشوند و سبک مورد علاقۀ طراح هستند.
تحلیل درس شیمی
به طور کلی سطح سوالات درس شیمی در این آزمون از سطح بالایی برخوردار بود اگرچه میتوانستیم ده سوال آسان در این آزمون پیدا کنیم و آنها را حل کنیم، سوالات سخت و چالشی و ترکیبیتر از سوالات کنکور در این آزمون پیدا میشد. به طور مثال در کنکورهای سالهای اخیر که قانون هس با استوکیومتری ترکیب شده بود، در این آزمون علاوه این مراحل که باید برای حل سوال طی میشد، درصد خلوص نیز برای رسیدن به جواب نهایی در سوال کنجانده شده بود. در کل میتوان گفت سوالات محاسباتی سخت و جون داری داشت و این موضوع، نظم ذهنی که نیازمند دانش آموز سرجلسۀ کنکور است را افزایش میدهد.
سوالات مفهومی و حفظی در این آزمون نسبت به سوالات محاسباتی، سوالات به نسبت راحتتری بودند و فرصتی را برای کسب درصد بالاتر در این آزمون برای دانشآموزی که توانایی تشخیص سوالات سخت از آسان را دارد فراهم میکرد. در کل باید این موضوع را جا بیندازیم که ترازی که سوالات آسان به ما میدهد با ترازی که سوالات سخت به ما میدهد یکسان است.
تحلیل درس ریاضی
به طور کلی برای نمره دهی به درجۀ سختی این آزمون میتوان به آن 7 از 10 داد یا در بعضی سوالات که سختتر و چالشیتر بودند، 8 از 10. در این آزمون طراح به نظر میآمد که ساختار آزمون کنکور را بهتر درک کرده باشد چون سبک و سیاق سوالات بسیار شبیه به سوالات کنکورهای سالهای اخیر بود. سوالات ارزش حل بسیار بالایی داشتند و قطعاً حل کردن آنها برای چندین بار خالی از لطف نخواهد بود. برخلاف بقیه آزمونها، سوالات این آزمون صرفاً یک سری سوالات سخت و بی هدف برای اذیت کردن دانشآموزان نبود.
سوالاتی که از مبحث هندسه مطرح شده بود، سوالات روتین و خوبی بودند و صرفاً با در نظر گرفتن چندین نکتۀ ساده برای هر سوال، همگی قابل حل بودند. سوالاتی که از مبحث مشتق مطرح شده بودند به همین منوال، سوالات روتینی بودند. سوالات مربوط به مبحث مثلثات که تناوب تابع مثلثاتی مطرح شده بودند، همانند باقی مباحث از سطح متوسط رو به بالا ولی قابل حلی برخوردار بودند و در نظر گرفتن همین نکات برای چینش و طرح سوالات بود که ارزش حل سوالات این آزمون را چندین مرحله افزایش میداد.