دکمه بستن
روش مطالعه آمار و احتمال کنکور

روش مطالعه آمار و احتمال کنکور

آمار و احتمال، درس نامحبوب بعضی از کنکوری‌هایی که تاکنون باهاش سر و کله نزدن! همواره یکی از دروسی بوده که طرفداران و منتقدان زیادی داشته، چرا که بعد از زدن چند تست آمار و احتمال برای اولین بار، یا عاشقش می‌شید یا ازش می‌ترسید، اما امروز اومدم اعلام کنم که با روش مطالعه‌ای که در ادامه می‌خونید، اولین سوالات ریاضی که به سراغشون خواهید رفت آمار و احتمال خواهد بود!

آنچه خواهید خواند:

  • سهم آمار و احتمال در کنکور سراسری ریاضی
  • روش مطالعه آمار و احتمال برای کنکور سراسری
  • اشتباهات رایج دانش‌آموزان در آمار و احتمال هنگام مطالعه برای کنکور سراسری
  • روش مطالعه آمار و احتمال برای امتحان نهایی
  • اشتباهات رایج دانش‌آموزان در آمار و احتمال هنگام مطالعه برای امتحان نهایی

سهم آمار و احتمال در کنکور سراسری

بودجه‌بندی فصل به فصل درس آمار و احتمال در کنکور سراسری ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ :

فصل کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۱ کنکور سراسری تیر ماه ۱۴۰۲ کنکور سراسری اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ کنکور سراسری تیر ماه ۱۴۰۳
مبانی ریاضیات ۲ ۲ ۱ ۱
احتمال ۳ ۲ ۲ ۲
آمار توصیفی ۱ ۱ ۱ ۱
آمار استنباطی ۰ ۰ ۰ ۰

همان‌طور که مشاهده می‌شود، سوالات درس آمار و احتمال شامل ۱۰ تا ۱۵ درصد کل سوالات ریاضی به‌صورت مستقیم در کنکور سراسری می‌باشد که شما با تسلط به این درس می‌توانید درصد درس ریاضی خود را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهید.

روش مطالعه آمار و احتمال برای کنکور سراسری

مطالعه دروس ریاضی نیاز به رویکردی اصولی و دقیق دارد. ابتدا باید پایه‌های مفهومی را به خوبی درک کنید و سپس با حل تمرینات و تست‌های متنوع به تسلط برسید. این رویکرد در تمامی مباحث ریاضی از جمله آمار و احتمال کاربرد دارد.

آمار و احتمال درسی مفهومی است که اگر مفاهیم پایه آن را یاد بگیرید، می‌توانید درصد خود را با تلاش به ۱۰۰٪ برسانید، بنابراین یادگیری مفاهیم و قضیه‌های پایه در آمار و احتمال بسیار مهم است.

برای یادگیری مفاهیم مهم در آمار و احتمال، شما در ابتدا باید سرفصل‌ها و زیر فصل‌های کتاب درسی را خوب فرا بگیرید. برای این کار ابتدا مفاهیم و فرمول‌ها را از کتاب درسی خوانده و به حل مسائل داخل کتاب بپردازید. پس از تثبیت اولیه مطالب، شروع به حل سوالات از کتاب‌های کمک آموزشی کنید تا مطالب به خوبی یاد گرفته شوند.

پس از حل سوالات یک فصل از یک کتاب کمک آموزشی، برای افزایش درصد خود در آن فصل، شروع به حل سوالات آزمون‌های آزمایشی زماندار بکنید. با این کار شما علاوه بر آشنا شدن با نوع دید طراحان مختلف در آن فصل، خود را ملزم به پاسخگویی زماندار می‌کنید که به نوعی شبیه‌سازی درس آمار و احتمال در کنکور سراسری است.

استفاده از مشاوره کنکور

برای کسب موفقیت بیشتر در درس آمار و احتمال، استفاده از مشاوره کنکور بسیار مفید است. یک مشاور تحصیلی می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید و منابع مناسبی برای مطالعه انتخاب کنید. همچنین، یک مشاور می‌تواند در تحلیل نقاط ضعف و قوت شما و تنظیم برنامه‌ای متناسب با توانایی‌های شما راهنمایی کند.

اشتباهات رایج دانش‌آموزان در آمار و احتمال هنگام مطالعه برای کنکور سراسری

  1. مطالعه نکردن کتاب درسی
  2. عدم استمرار در تست زدن برای آمار و احتمال
  3. استفاده نکردن از منابع متناسب با سطح فعلی شما
  4. شرکت نکردن در آزمون‌های آزمایشی
  5. عدم تحلیل سوالات نکته‌دار
  6. عدم تحلیل دقیق سوالات کنکور

یکی از اشتباهات رایج دیگر، عدم تحلیل دقیق سوالات کنکور است. تحلیل سوالات کنکور سال‌های گذشته به شما کمک می‌کند تا با دیدگاه طراحان سوال آشنا شوید و بتوانید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و برای رفع آنها تلاش کنید.

پاسخنامه کنکور

بعد از حل سوالات آزمون‌های آزمایشی، مهم‌ترین بخش تحلیل پاسخنامه است. شما باید پاسخنامه را به دقت بررسی کنید تا اشتباهات خود را شناسایی کنید و مطمئن شوید که سوالاتی که اشتباه پاسخ داده‌اید یا پاسخ نداده‌اید را به‌خوبی درک کرده‌اید.

روش مطالعه آمار و احتمال برای امتحان نهایی

امتحان نهایی واقعا ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید، فقط کافی است که به کتاب درسی مسلط شوید زیرا تمامی سوالات امتحانات نهایی از خود کتاب درسی طرح می‌شوند و در انتها طراحان ملزم به نوشتن صفحه طرح شده از کتاب درسی هستند، بنابراین شرط اول و کافی برای گرفتن نمره قابل قبول در امتحان نهایی، مسلط شدن به کتاب درسی است.

کتاب درسی آمار و احتمال شامل تمرینات و سوالات مختلف در درون متن و انتهای فصل‌هایش می‌باشد که پاسخ این تمرینات در کتاب راهنمای معلم آمار و احتمال وزارتخانه آموزش و پرورش اینجا موجود می‌باشد. همچنین نحوه نوشته شدن پاسخ در این کتاب ملاک امتحان نهایی می‌باشد، بنابراین در گام اول مطالعه برای امتحان نهایی آمار و احتمال، شما باید متن کتاب درسی را بخوانید و تک تک سوالات درون متن و کار در کلاس‌ها را حل کنید.

اشتباهات رایج دانش‌آموزان در آمار و احتمال هنگام مطالعه برای امتحان نهایی

  1. عدم تسلط به کتاب درسی
  2. عدم حل سوالات درون کتاب
  3. عدم آشنایی با نحوه پاسخ دادن به سوالات تشریحی آمار و احتمال
  4. اشتباه یا ناقص خواندن صورت سوال
  5. ننوشتن فرض و حکم در پاسخ

نویسنده : امیرحسین فرهادی، رتبه 74 کنکور سراسری 1403