ویژگی‌های یک مشاور خوب

ویژگی‌های یک مشاور خوب

همة ما وقتی می‌خواهیم کاری را شروع کنیم، همواره رقیبان خود را نیز در نظر می‌گیریم تا بتوانیم از اقدامات و تصمیماتی که می‌گیرند، الگو و الهام بگیریم. آزمون کنکور هم از این قاعده مستثنی نیست. قطعاً دانش‌آموزی که برای کنکور تلاش می‌کند، بارها رقیبان خود را تحت‌نظر قرار داده است. اما چیزی که می‌خواهیم در ادامه در مورد آن صحبت کنیم و اکثر دانش‌آموزان کنکوری درباره آن سوال دارند و برسر داشتن یا نداشتن آن بحث می‌کنند، داشتن مشاور تحصیلی برای کنکور است. در این مقاله سعی داریم ویژگی‌های یک مشاور خوب را بیان کنیم و در‌کنار ویژگی‌های یک مشاور خوب، امکانات و ویژگی‌هایی که یک تیم خوب مشاوره و کنکوری می‌تواند داشته باشد را بیان کنیم.

اصلاً چرا نیاز به مشاور تحصیلی داریم؟

چرا به مشاور کنکور نیاز داریم؟

یک سوال اساسی که دانش‌آموزان همواره از خود می‌پرسند، این است که: ((وجود مشاور تحصیلی آیا فایده‌ای هم دارد؟ یا فقط پولی است که اضافه به یک نفر داده می‌شود تا حرف‌هایی که همه‌جا می‌شنویم را دوباره بشنویم؟)). اگر بخواهم جواب این سؤال را صادقانه بدهم، کاملاً وابسته به شخص مشاور ‌است. یکی از اصول مهمی که باید موقع مشاور گرفتن در نظر گرفت، سابقۀ دانش‌آموزانی است که سابقه همکاری با آن مشاور یا تیمی که مشاور در آن کار می‌کند، داشتند. در واقع به عبارتی دیگر، تاریخچه‌ای که مشاور یا آن تیم مشاوره‌ای به‌خصوص داشته، حائز اهمیت است. مورد مهم بعدی که باید برای جواب‌دادن به این سؤال در نظر گرفت، داشتن شخصی که بتواند در مراحل مختلف فرایند آمادگی برای کنکور، هم از لحاظ تحصیلی و هم از لحاظ روحی و روانی مارا همراهی کند، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

ویژگی‌هایی که یک مشاور تحصیلی و کنکوری باید داشته باشد

1) برنامه‌ریزی، پایش و پیگیری

پایش مستمر مشاور

شاید اولین ویژگی مثبتی که داشتن یک مشاور دارد و دانش‌آموزان کنکوری برای آن اقدام می‌کنند، داشتن برنامه‌ریزی دقیق و منظم و بر اساس توانایی‌های دانش‌آموز است؛ اما آنچه که مهم‌تر از خود برنامه‌ریز است، تعهد و پایبندی و اجرای خود برنامه است؛ اما یک برنامه‌ریزی خوب باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد؟ در ادامه چندین مورد از ویژگی‌های یک برنامۀ خوب تحصیلی را بیان می‌کنیم.

a. کاملاً بر اساس توانایی‌های یک دانش‌آموز باشد

دانش‌آموزان، دارای سطوح مختلفی از توانایی‌ها هستند، یک سری افراد توانایی مطالعه در ساعات بیشتری را دارا هستند، گروهی دیگر با ساعات مطالعه زیاد خسته می‌شوند و داشتن ساعت مطالعه بالا، در شروع فرایند تحصیلی برای آنها ممکن نمی‌باشد. دسته‌ای دیگر از دانش‌آموزان وجود دارد که از هوش استدلالی و خلاقیت بالایی برخوردارند در نتیجه در دروسی مثل ریاضی و فیزیک، از تبحر خاصی برخوردارند و از طرف دیگر، این دسته از دانش‌آموزان در دروسی مثل زیست، نسبت به دو درس ریاضی و فیزیک، ضعیف‌ترند. یک مشاور خوب، باید در طی تماس‌های هفتگی که با دانش‌آموز دارد، این توانایی‌های او را در وهله اول شناسایی کرده و سپس موقع چیدن برنامه‌ریزی اختصاصی برای آن دانش‌آموز، تمام این نکات را در نظر بگیرد. مورد مهم بعدی که لازم است در اینجا آن‌ را بیان کنم، داشتن استراحت بعد‌ازظهری است. خود من به شخصه وقتی برای کنکور مطالعه می‌کردم، نداشتن استراحت ظهر گاهی، ادامه فرایند مطالعه را برای من سخت‌تر می‌کرد در نتیجه با مطلع کردن مشاورم از این موضوع، ساعات مطالعه‌ای که برای من چیده می‌شد، غیرمعقول و فشرده نبود.

b. بر اساس منطق و نظم‌خاصی باشد

یکی از مواردی که به‌وفور در برنامه‌ریزی مشاوران مختلف دیده‌ می‌شود، چیدن برنامه بر اساس بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی است. البته با اینکه در انتهای آن برنامه یک یا دوهفته‌ای، دانش‌آموز تمام مباحث مربوط به آزمون آزمایشی را پوشش می‌دهد؛ ولی بااین‌حال تفاوت‌هایی بین هر برنامه باتوجه‌به توانایی‌های دانش‌آموز وجود دارد. چیدن برنامه بر اساس بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی، مختص دانش‌‌آموزانی است که عقب‌ماندگی چندانی نسبت به برنامۀ آزمون‌های آزمایشی ندارند. برای دانش‌آموزانی که قصد دارند از دی یا بهمن‌ماه شروع کنند، چیدن برنامه بر اساس بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی پاسخگو نیست؛ زیرا در این زمان، آزمون‌های آزمایشی در حال جمع‌بندی برای نیم‌سال اول و آماده‌شدن برای ورود به نیم‌سال دوم هستند. کاری که از دست یک مشاور حرفه‌ای در این زمان استراتژیک برمی‌آید این است که هردرس را از مباحث بنیادی خود شروع کند. بگذارید این موضوع را با مثال توضیح بدهم. برای مثال اگر دانش‌آموزی قصد دارد برای درس ریاضی شروع به مطالعه کند، باید از مبحثی مثل تابع یا عبارت های جبری و تابع درجه‌دو شروع کند به این علت که این مباحث جزو مباحث بنیادی درس ریاضی کنکور هستند.

2) رابطه دوطرفه مشاور‌ و دانش‌آموز

 

رابطه دو طرفه مشاوره تحصیلی

این ویژگی شامل چندین مورد می‌شود که در ادامه بیان می‌کنیم:

a. استخراج اطلاعات

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، مشاور در وهله اول عملاً اطلاعات خاصی از دانش‌آموز ندارد. جدا از اینکه گرفتن اطلاعات کافی و مناسب از مهارت‌های یک مشاور کاربلد است، خیلی از اوقات پیش می‌آید که دانش‌آموز بنا به دلایل متنوعی از دادن اطلاعات به مشاور خود پرهیز ‌می‌کند. از این دلایل می‌توان به خجالت‌کشیدن یا تابو دانستن بیان آن موضوع یا........ اشاره کرد. یک مشاور حرفه‌ای باید به اشاراتی که یک دانش‌آموز به آن موضوعات می‌کند، بحث را بیشتر باز کند و اگر احیاناً مشکلی در میان بود، آن را با رابطه دانش‌آموز – مشاوره حل کنند.

b. گوش‌دادن فعال

مورد مهم بعدی که در رابطه دانش‌آموز – مشاور حائز اهمیت است، مهارت گوش‌دادن فعال به صحبت‌های دانش‌آموز است. گوش‌دادن فعال خود اصولی دارد که نیازمند بحث جداگانه‌ای است، ولی همین‌قدر بس است که بگوییم از اصولی مثل 1) عدم نشان‌دادن واکنش به صحبت‌های دانش‌آموز قبل از تمام‌شدن کامل صحبت او 2) عدم قطع‌کردن سخت دانش‌آموز و ........ تشکیل می‌شود. پیشنهاد من به شما این است که حتماً مطالعه‌ای در مورد مهارت‌های گوش‌دادن فعال داشته باشید.

c. قاطعیت در کنار صمیمیت

گاهی اوقات رابطه مشاور – دانش‌آموز آن رنگ‌وبوی خاصی خود را می‌بازد و از یک رابطه ساده و نسبتاً صمیمی به یک رابطه پیشرفته‌تر و صمیمی‌تر تبدیل می‌شود. مشکل این موضوع در این است که در رابطۀ دوم، مشاور تا حد زیادی با دانش‌آموز کنار می‌آید و اگر در نقطه‌ای دانش‌آموز کم‌کاری کرده باشد، مشاور از قاطعیت استفاده نکرده در نتیجه باگذشت زمان، دانش‌آموز با افت عملکرد تحصیلی مواجه می‌شود.

d. ارتباط‌گرفتن با خانواده دانش‌آموز

ویژگی بعدی که اگر یک مشاور داشته باشد، می‌تواند یک نکته مثبت قلمداد شود، ارتباط‌گرفتن مشاور با خانواده دانش‌آموز است. گاهی اوقات خانواده دانش‌آموز از توانایی‌هایی برخوردار هستند که اصلاً نباید دست‌کم گرفت. به طور مثال اگر دانش‌آموز عادت بدی داشته باشد، مشاور می‌تواند با مطلع کردن خانواده‌ دانش‌آموز از این موضوع، آنها را وارد مسیری کند که فرزندِ خود یعنی دانش‌آموز را با روش‌هایی مختص خود، آموزش دهند و او را در ترک آن عادت بد کمک و یاری کنند.

e. توانایی خوب صحبت‌کردن

اگر شخصی نسبت به اهمیت هدف خودآگاهی نداشته باشد، جدا از اینکه آن هدف چه باشد، کنکور و بیزینس و... قطعاً آن طور که باید در کار خود پیشرفت نمی‌کند. داشتن شخصی که بتواند تلنگری به شخص وارد کند همواره در زندگی دارای اهمیت بوده و خواهد بود.

3) تسلط روی مباحث مربوطه

تسلط روی دروس

تسلط روی مباحث مربوطه شامل چندین حوزه می‌شود که آنها را به ترتیب بیان می‌کنیم:

a. آگاهی نسبت به اخبار کنکور

داشتن یک مشاور حرفه‌ای دارای یک مزیت دیگر نیز است و آن هم باخبر شدن از اخبار مربوطه به کنکور است. همۀ ما شاهد این هستیم که هرساله تغییرات بسیار زیادی در کنکور سراسری رخ می‌دهد و عدم توجه به این تغییرات می‌تواند آینده را دانش‌آموز را به‌کلی عوض کند. گوشزدکردن این تغییرات هم به خود دانش‌آموز و هم به خود خانواده آن دانش‌آموز می‌تواند از ورود آنها به مسیر اشتباهی جلوگیری کند. از اشتباهات مهلکی که خود من به شخصه شاهد آنها بودم و نتیجۀ دانش‌آموز را در کنکور سراسری به‌طورکلی تغییر داده، دست‌کم گرفتن تأثیر معدل نهایی در نتایج آزمون کنکور سراسری بوده است.

b. تسلط روی مباحث روان‌شناسی

برخوردار بودن یک مشاور از مسائل روان‌شناسی و موضوعات مربوط به آن حیطه یک ویژگی خیلی مثبت، لااقل از نظر من به‌حساب می‌آید. اگر دوباره به زمان کنکور برمی‌گشتم، قطعاً برای بار دوم مشاوری را انتخاب می‌کردم که نسبت به این مسائل از تسلط خوبی برخوردار باشد. در طول زمان مطالعۀ دانش‌آموز برای کنکور، دانش‌آموز با مشکلات متعددی از جمله مشکلات روانی، Overthinking و... مواجه می‌شود. داشتن شخصی که خودش یکبار این مشکلات را تجربه کرده است و از پس این مشکلات حالا به هر نحوی چه بامطالعه چه با کمک شخص حاذق دیگر برآمده، می‌تواند در پیشروی دانش‌آموز مفید باشد.

4) داشتن توانایی مطالعه و یادگیری مستمر

مطالعه مستمر و پیشرفت

یکی از ویژگی‌هایی که باید هر مشاوری داشته باشد، آپدیت بودن است. این بروز و آپدیت بودن باید نسبت به آخرین اخبار کنکور، نسبت به مسائل روان‌شناسی و مقاله‌های علمی در مورد تأثیرات خواب و خوراکی‌هایی مثل قهوه بر فرایند یادگیری و مطالعه دانش‌آموز باشد.

آشنایی با خدمات مؤسسه آموزشی و کنکوری مپ

در بخش اول مقاله در مورد ویژگی‌های یک مشاور خوب و حرفه‌ای صحبت کردیم. در بخش دوم مقاله سعی داریم به مزیت‌هایی که اگر مشاور خود را از یک تیم خوب دریافت کنید اشاره کنیم. یکی از تیم‌های حرفه‌ای که در زمینه مشاوره سال‌ها در حال فعالیت است، تیم آموزشی مپ است. همان‌طور که گفتیم، داشتن سابقۀ خوب برای یک تیم مشاوره، مزیت محسوب می‌شود. برای آگاهی از سابقۀ تیم مپ می‌توانید به پیج اینستاگرام آنها سر بزنید. برویم سراغ اصل مطلب. چیزی که برای ما حائز اهمیت است، خدماتی است که تیم مشاوره به ما ارائه می‌دهد. در ادامه قصد داریم با خدمات تیم مپ آشنا شویم.

تیم مپ شامل دو دسته خدمات عمومی و اختصاصی است، در ادامه، ابتدا خدمات عمومی مجموعه آورده شده است:

  1. یک تستی تیم مپ: در این پک تستی خفن، آپدیت ترین و بهترین سوال‌ها، برای هر مبحث از هر درسی که مدنظرتان هست جمع‌آوری و تهیه شده و در اختیارتان قرار گرفته است. این پک توسط مهدی باقریان رتبه ٦۳ و محمدمهدی نصرتی رتبه ۹ کنکور 1402، از دانش‌آموزان برتر تیم مپ، جمع‌آوری‌شده است.
  2. پک تشریحی تیم مپ: در این پک تشریحی تمام سؤالات آزمون‌های آزمایشی قلم چی و ماز و سنجش را جمع‌آوری کرده‌ایم. این پک به دانش‌آموز این توانایی را می‌دهد که خود را هم برای آزمون نهایی آماده کند و هم تسلط فصل‌به‌فصل و درس به درس نسبت به دروس داشته باشد.
  3. آزمون‌های جامع مپ: این آزمون‌های باکیفیت، طبق بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی برگزار می‌شوند و به ‌ما کمک می‌کنند تا قبل از شرکت در آزمون قلم چی و یا سایر آزمون‌های آزمایشی، خودمان را بسنجیم و بهتر برای آزمون آماده شویم.
  4. جلسات مپ آپ: در این جلسات، همان‌طور که از نامش پیداست، قرار است ارتقایی در سطح مطالعه دانش‌آموز رخ دهد. روش درست مطالعه، تکنیک‌های کنکوری و... توسط رتبه‌های تک‌رقمی مپ (دکتر پیمان رحیم‌زاده رتبه ۲ و دکتر نیما ابوالحسنی رتبه ۱ و دکتر ریحانه فرخی رتبه ۱ و...) به شما آموزش داده می‌شود.
  5. جلسات روانشناسی ماهانه جهت کنترل استرس و فشار روحی: تیم مپ سعی خود را کرده تا افرادی را جمع‌آوری کند که همگی خود، حتی برای یک‌بار هم که شده، مشکلات روحی و روانی را تجربه کرده و با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.
  6. تخفیف در خرید کتاب ها ، آزمون ، کلاس و....: تیم مپ افتخار همکاری با موسسۀ‌های آموزشی، انتشارات مختلف را دارد. اگر دانش‌آموزی قصد خرید کتاب یا محصولی از این انتشارات یا موسسات داشته باشد، با تخفیف قابل توجهی می‌تواند آنهارا تهیه کند.

حالا که با خدمات عمومی مجموعه آشنا شدیم، به سراغ خدمات اختصاصی مجموعه می‌رویم:

معرفی طرح C.I.P

طرح C.I.P یکی از پرطرف‌دارترین طرح‌های مشاوره مؤسسه آموزشی مپ است. از دلایلی که این طرح مشاورة مجموعۀ مپ، پرطرف‌دار است و می‌توان به آن اشاره کرد، امکاناتی است که این طرح به دانش‌آموز ارائه می‌دهد:

  1. مشاوره با مشاورین مجموعه با تجربۀ به‌شدت بالا
  2. جلسات مشاوره هفتگی و تدوین برنامه هفتگی شخصی‌سازی‌شده بر اساس شرایط دانش‌آموز
  3. مشاوره با سر مشاورین مجموعه باتجربه به‌شدت بالا
  4. جلسات مشاوره هفتگی و تدوین برنامه هفتگی شخصی‌سازی‌شده بر اساس شرایط دانش‌آموز
  5. یک جلسه در ماه با مشاورین ارشد و رتبه‌های تک‌رقمی مجموعه (از جمله خود دکتر رتبه ۲، نیما ابوالحسنی رتبه ۱ و...)
  6. پیگیری و چک‌کردن گزارش کار روزانه
  7. رفع اشکال درسی تمام دروس تا ۲۰ سوال در ماه توسط اساتید مجموعه
  8. آزمون‌های مبحثی هفتگی و جامع شخصی‌سازی‌شده طبق برنامه دانش‌آموز
  9. تماس با والدین جهت ارائه گزارش دانش‌آموز (در صورت تمایل)

معرفی طرح First Class

از دیگر طرح‌های پرطرف‌دار مجموعه، طرح First Class است. از ویژگی‌ها و مزایای این طرح به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  1. جلسات مشاوره هفتگی و تدوین برنامه هفتگی شخصی سازی شده براساس شرایط دانش آموز
  2. پیگیری و چک کردن گزارشکار روزانه
  3. آزمون های مبحثی هفتگی و جامع شخصی سازی شده طبق برنامه دانش آموز
  4. تماس با والدین جهت ارائه گزارش دانش آموز ( درصورت تمایل)
  5. استفاده از تمام خدمات عمومی مپ

مشاوره اختصاصی با دکتر پیمان رحیم‌زاده

علاوه بر طرح‌های مشاوره‌ای که تیم مپ ارائه می‌دهد، دانش‌آموز می‌توانند با خود دکتر پیمان رحیم‌زاده هم ارتباط برقرار کنند. از ویژگی‌های این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جلسات شخصی با خود دکتر رحیم‌زاده یک الی دو بار در هفته
  2. یک الی دو تماس در ماه با والدین
  3. برنامة هفتگی شخصی‌سازی‌شده متناسب با شرایط دانش‌آموز
  4. رفع اشکال مشاوره‌ای
  5. آموزش تمام تکنیک‌های کنکوری
  6. آموزش روش صحیح مطالعه و تکنیک‌های تست‌زنی
  7. جلسات نجات گروهی
  8. هر شب حتماً باید گزارش کار بفرستید تا دکتر چک بکند و هر سوالی داشتید می‌توانید از ایشان بپرسید

دیگر قابلیت های تیم مپ

  1. Mock Test Map که شامل آزمون‌هایی مبحثی و جامع است.
  2. تحلیل آزمون
  3. InterMind Session که شامل جلسات با روانشناس بصورت ماهانه می‌شود.
  4. پنل کاربري سایت که امکان دسترسی دانش‌آموز را به تمام مواردی که نیاز دارد، می‌دهد.