دکمه بستن
پشت کنکور ماندن: بررسی چالش‌ها و مزایا

پشت کنکور ماندن: بررسی چالش‌ها و مزایا

‏‏

سلام بچه‌ها. خوبین؟ امروز میخوایم با هم به «پشت کنکور موندن» بپردازیم. اول جنبه‌های مختلف پشت کنکور موندن رو با هم بررسی می‌کنیم، بعد سراغ این موضوع میریم که چطور تصمیم بگیریم که پشت کنکور بمونیم یا نه؟

‏ ‏‏

مشکلات پشت کنکور ماندن

1. استرس و فشار روحی

پشت‌کنکوری‌ها معمولا نسبت به دانش‌آموزان دوازدهمی استرس بیشتری در مورد نتیجه‌شون دارن. تجربه‌ی یک بار کنکور ناموفق می‌تونه باعث نگرانی بیشتر در مورد نتیجه‌ی کنکور بعدی بشه. همچنین حرف‌های دیگران می‌تونه فشار روحی رو بیشتر کنه.

2. هزینه‌های مالی

هزینه‌های مرتبط با کلاس‌ها، مشاوره، منابع کمک‌آموزشی و... یکی دیگر از چالش‌های پشت کنکور ماندن است. این هزینه‌ها می‌تونن فشار روحی بیشتری برای دانش‌آموزانی که از نظر مالی وضعیت خوبی ندارن، ایجاد کنن.

3. مسائل شخصی

اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی مثل بیماری، مسائل خانوادگی و عاطفی می‌تونن تمرکز پشت‌کنکوری‌ها رو به هم بریزن و یادآور اشتباهات سال قبل بشن.

4. نوسان مطالعاتی

نوسان در مطالعه یکی از مشکلات رایج بین پشت‌کنکوری‌هاست. یک روز ممکنه انرژی و انگیزه‌ی زیادی برای مطالعه داشته باشن و روز دیگه حتی نتونن به درستی درس بخونن.

5. تغییرات کنکور، سهمیه‌ها و ظرفیت‌ها

تغییرات مداوم در شرایط کنکور، مثل نهایی شدن نمرات پایه‌ی دهم و یازدهم، می‌تونه باعث نگرانی پشت‌کنکوری‌ها بشه. همچنین تغییرات در ظرفیت‌ها و اخبار متناقض کنکور، ذهن دانش‌آموزان رو درگیر می‌کنه.

‏ ‏‏

مزایای پشت کنکور ماندن

1. فرصت جبران

پشت‌کنکوری‌ها می‌تونن اشتباهات سال قبل رو شناسایی کرده و با برنامه‌ریزی دقیق، آن‌ها رو جبران کنن.

2. ذهن آگاه‌تر

دانش‌آموزان پشت‌کنکوری به دلیل تجربه‌ای که از سال قبل دارن، نسبت به مسیر کنکور آگاه‌تر هستن و می‌دونن چه انتظاراتی از هر مرحله داشته باشن.

3. زمان بیشتر

پشت‌کنکوری‌ها زمان بیشتری برای مطالعه و مرور دارن، چون مدرسه نمیرن و می‌تونن تمرکز بیشتری روی درس خوندن داشته باشن.

‏ ‏‏

سوالات متداول

‏‏

آیا پشت کنکور ماندن تصمیم درستی است؟

پاسخ به این سوال بستگی به شرایط شما داره. اگه احساس می‌کنید که می‌تونید با برنامه‌ریزی و استفاده‌ی بهینه از زمان، نتایج بهتری کسب کنید، ممکنه پشت کنکور ماندن تصمیم درستی باشه. اما باید تمام جوانب رو بسنجید.

‏ ‏‏

چگونه با استرس پشت کنکور ماندن مقابله کنم؟

بهتره به جای تمرکز روی افکار منفی، برنامه‌ریزی دقیق و واقع‌بینانه داشته باشید. همچنین به یاد داشته باشید که همه‌ی شرایط کنکور قابل کنترل نیست و بهتره روی مواردی که می‌تونید کنترل کنید، تمرکز کنید.

‏ ‏‏

آیا باید در سال پشت کنکور، کلاس یا مشاوره بگیرم؟

این بستگی به نیاز شما داره. اگه احساس می‌کنید که نیاز به کمک بیشتری برای درس خوندن دارین، کلاس یا مشاوره می‌تونه مفید باشه. اما اگه فکر می‌کنید می‌تونید به تنهایی از منابع موجود استفاده کنید، ممکنه نیازی به این هزینه‌ها نباشه.

‏ ‏ ‏