تحلیل امتحان دینی نهایی ۱۴۰۴ | حفظیتر از همیشه!
سلام رفقا!
امیدوارم امتحان دینی رو با حس خوب پشت سر گذاشته باشین و به نتیجهای که دنبالش بودین نزدیک شده باشین. دینی همیشه یه درس خاصه؛ نه فقط چون پر از مفاهیم عمیق و آیات قرآنیه، بلکه چون با ضریب درشت 8.47 مستقیماً روی رتبه کنکورتون تأثیر میذاره.
تو این مقاله، یه نگاه دقیق میندازیم به سوالات امتحان امروز و ببینیم طراح چی تو ذهنش داشته!
سطح کلی امتحان
امتحان امروز همونطوری که قبلا و توی مقالات گذشته بهش اشاره کرده بودیم سطح متوسط رو به بالایی داشت و طبق سیاست گذاری امتحانات نهایی که برپایه گرفتن نمره قبولی توسط اکثر دانش آموز هاست، گرفتن نمره بالای ده و پاس شدن کار سختی نبود و میشد تا 15 راحت نمره مون رو بالا بکشیم. اما برای همون سوال های متمایز کننده که در موردش صحبت کرده بودیم نیاز به تسلط بیشتری روی کتاب بود و گرفتن نمره 20 از این امتحان کار هرکسی نبود.
ساختار کلی سؤالها | سنگینی روی سؤالهای تشریحی
با یه نگاه کلی به دفترچه، کاملاً مشخصه که مثل همیشه، سؤالهای بلندپاسخ نقش اصلی رو بازی میکردن. اینم یه خلاصه از نوع سؤالها و نمرهای که گرفتن:
- ۵ سؤال بلندپاسخ → ۶ نمره
- ۱ سؤال درک مطلب (با ایده نسبتاً جدید) → ۱ نمره
- ۷ سؤال کوتاهپاسخ → ۵ نمره
- ۳ تعریف اصطلاحات → ۱.۵ نمره
- ۳ تست چهارگزینهای → ۱.۵ نمره
- ۱ سؤال جدول تطبیقی (ارتباط ستون چپ و راست) → ۱ نمره
- ۳ صحیح و غلط → ۱.۵ نمره
- ۴ سؤال از آیات و احادیث → ۲.۵ نمره
بجز سوال های تشریحی بلند پاسخ که همیشه بخش اصلی امتحانات دینی هستن، دانش آموز ها با چالش خاصی توی بقیه سوال ها رو به رو نشدن. اما هرچی به آخر امتحان و سوالات پایانی نزدیک شدیم بیشتر به چالش کشیده شد داستان. و دوتا سوال آخر بیشتر از همه به دید دانش آموز ها سخت بود و یکم متوجه منظور سوال شدن و نوشتن جوابش ممکن بود گیج کننده باشه.
نکته قابل توجه دیگهای که تو این قسمت باهاش مواجه شدیم طرح نشدن سوالات جای خالی بود، بخشی که معمولا گرفتن نمرش کار راحتی بود، اما امروز از دستشون داده بودیم.
سوال جدول تطبیقی هم از مبحث احکام و سنت ها بود که خیلی پیچدگی نداشت.
سوال درک مطلب که ایده جدید امسال بود بین سوالات، از درس دوم و مبحث توحید و شرک مطرح شده بود و قوه قضاوت و تحلیل دانش آموزان به چالش کشیده شده بود برای پاسخ دادن به این سوال. شاید این سوال هم جز سوالاتی بتونیم قرارش بدیم که، جواب دادن بهش نیازمند توجه بیشتر و عمیق تر خوندن متن کتاب باشه. ایده که شیوه طرح کردن این سوال امروز به ما داد و شاید برای سال های آینده بشه روش حساب کرد از الان یه پیش بینی ریز داشته باشیم، اینه که تو این سبک سوال قراره با مقایسه بین دو مفهوم مواجه بشیم و تحلیلی ترین سوال امتحانمون باشه.
حفظی یا مفهومی؟ این بار حفظیتر از انتظار!
انتظار میرفت که سوالات مثل سالهای اخیر بیشتر مفهومی باشن، ولی برخلاف این روند، حدود ۷۰٪ سؤالات حالت حفظی داشتن.
یعنی بیشتر از اینکه لازم باشه مطلبو عمیق بفهمی، باید دقیق بلد میبودی فلان مورد چندتا بود و اسمش چی بود و چی میگفت. همونطور که احتمالش شاید داده میشد، سوالی از متن و معانی آیات نداشتیم به صورت خاص؛ چون توی دروس پایه دوازدهم آیه ستاره داری نداشتیم که نیاز به حفظ کردنش باشه. و یک سوال هم از ابیات داشتیم که معمولا از زیر دست دانش آموز ها درمیره و بهشون توجه نمیکنن.
حدود ۳۰٪ از سؤالها نیاز به درک مطلب و فهم عمیق داشتن که البته همونها هم خیلی پیچیده نبودن.
برای کسایی که خلاصهنویسی و مرور دقیق داشتن، این امتحان یه فرصت طلایی بود.
تحلیل نمرهبندی براساس درسها
اینو باید طلا گرفت! چون نشون میده تمرکز طراح بیشتر روی کدوم درسها بوده. تو جدول زیر، شماره سؤالها، نمرهشون و درس مربوطه رو ببین:
درس شماره سؤالها مجموع نمره
درس ۱ : ۳ (۰.۵)، ۷ (۰.۵)، ۱۵ (۰.۵) ۱.۵
درس ۲ : ۹ (۰.۵)، ۱۰ (۰.۵)، ۲۲ (۱) ۲
درس ۳ : ۵ (۰.۵)، ۱۶ (۰.۵) ۱
درس ۴ : ۴ (۰.۵)، ۶ (۰.۵)، ۱۳ (۰.۵) ۱.۵
درس ۵ : ۱۷ (۰.۵)، ۲۰ (۱) ۱.۵
درس ۶ : ۱ (۱)، ۱۲ (۰.۵)، ۲۳ (۱) ۲.۵
درس ۷ : ۱۴ (۰.۵)، ۲۱ (۱)، ۲۴ (۱) ۲.۵
درس ۸ : ۸ (۱)، ۲۶ (۱.۵) ۲.۵
درس ۹ : ۲ (۰.۵)، ۱۹ (۰.۷۵) ۱.۲۵
درس ۱۰ : ۱۱ (۰.۵)، ۱۸ (۰.۷۵)، ۲۵ (۱)، ۲۷ (۱.۵) ۳.۷۵
نکته طلایی؟
بیش از ۱۱ نمره (یعنی بیش از ۵۰٪ امتحان) فقط از درسهای نوبت دوم اومده!
و چیزی که خیلی جالب و شاید دور از انتظار بود تمرکز خیلی زیاد طراحای سوال روی درس 10 بود که کمتر کسی شاید احتمالش رو میداد که 3.5 نمره از امتحان رو به خودش اختصاص بده.
یعنی اگه کسی تمرکز بیشترش رو روی دروس نوبت دوم قرار نداده بود احتمالا امروز نمره های زیادی رو از دست داده باشه.
این نکته برای بچههایی که قراره ترمیم نمره بدن یا سال بعد امتحان دارن، خیلی حیاتیه.
نظر دانشآموزان در مورد امتحان
امروز هم مثل هر امتحانی که برگزار میشه، کلی دیدگاه متفاوت بین دانش آموز ها وجود داشت و هرکسی نظر متفاوتی میداد. خیلی ها نگران و ناراحت بودن و میگفتن نمرات زیادی رو از دست دادن. یه گروه دیگه خوش و خرم از حوزه امتحانی خارج و شدن میگفتن که احتمالا نمره کامل رو قراره امروز بگیرن.
در نگاه کلی و میانگین نظرات و بازخورد هایی که از دانش آموزان دریافت کردیم، امتحان امروز از لحاظ درجه سختی اندکی از سال گذشته آسون تر بود و طراح ها باهامون یکم مهربونتر بودن. البته در همین مورد هم اختلاف نظر زیاد بود بخشی از دانش آموز هایی که برای ترمیم اومده بودن ناامید بودن و میگفتن که قراره نمره کمتری نسبت به سال گذشته بگیرن. در این مورد این نکته رو بگم که جای نگرانی نداره و هر نمرهای که بالاتر باشه براتون لحاظ میشه.
طبق معمول یه دسته دانش آموز هم داشتیم که آه از نهادشون بلند بود که چرا سر جلسه بی دقتی و حواس پرتی کردن نمره سوالات آسونی که راحت میتونستن جواب بدن رو از دست دادن. همیشه توی هر امتحانی و شاید با تاکید بیشتر توی امتحانات تشریحی، باید حواسمون باشه که صورت سوال رو با دقت بخونیم تا بتونیم دقیق همون جوابی که مدنظر طراح سوال بوده رو بنویسیم و نمره کامل رو بگیریم.
جمعبندی | یه فرصت بود برای کسایی که با دقت خونده بودن
اگه با دقت کتابو خونده بودی، مخصوصاً درسای نوبت دوم رو، احتمالاً با خیال راحت از جلسه اومدی بیرون.
امتحان خیلی سخت نبود، ولی برای کسانی که فقط تست کار کرده بودن، فقط ویدیوهای جمعبندی دیده بودن و یا به نمونه سوالات اکتفا کرده بودن، ممکنه چالشزا بوده باشه.
در کل، امتحان نهایی دینی ۱۴۰۴ یه آزمون نه چندان سخت اما پرجزئیات بود.
اولین امتحان، چه خوب، چه بد گذشت. باید بجای غصه خوردن برای از دست دادن نمره ها و بی دقتیها و کم کاری هامون، از این امتحان درس گرفته باشیم که برای امتحانات بعدی با صد درصد آمادگی و توانمون وارد جلسه امتحان بشیم تا بعدش هیچ جای افسوسی باقی نمونه.
از الان هر اتفاقی که امروز افتاد رو ازش میگذریم و فراموشش میکنیم و خودمون رو آماده میکنیم برای امتحان بعدی، امتحان ادبیاتی که فوق العاده برای ما مهمه و شاید بشه گفت حتی مهمترین و چالشی ترین امتحانمون خواهد بود.
توصیه برای بقیه امتحانا؟ خلاصهنویسی، مرور دقیق متن کتاب، و تحلیل سؤالهای سالهای قبل.
سوالات پرتکرار
بیشتر حجم نمره امتحان امروز از دروس نوبت دوم مطرح شده بودن و درس 10 با بارم 3.75 در رتبه اول قرار داشت و بعد از اون درس های 6، 7 و 8 با بارم 2.5 قرار داشتن.
برای دانش آموزایی که خوب خونده بودن و با آمادگی کامل وارد امتحان شدن نمره 18.5 به بالا میتونه ایدهآل باشه و خیلی نگران نمرشون نباشن.
طبق معمول سوالات پایانی که مختص به سوالات تشریحی بلند پاسخ بود بیشتر از همه دانش آموز هارو با چالش رو به رو کردن.
خیر. بین نمرات سوابق شما، هر نمرهای که بالاتر باشه و تراز بهتری به شما بده لحاظ میشه.
بله. اگه با یه برنامه منظم و با زمانبندی درست جلو بری میتونی توی امتحان ادبیات موفق باشی. میتونی به مقاله مربوط به اهمیت امتحان ادبیات و شیوه مطالعش که توی سایتمون قرار داره هم مراجعه کنی، اونجا کامل برات توضیح دادم که برای امتحان ادبیات چیکار کنی.
- بیشترین نمره از کدوم دروس مطرح شده بود؟
- چه نمرهای از این امتحان قابل قبوله؟
- کدوم سبک سوالات چالشی تر بودن؟
- من که امتحان رو برای ترمیم شرکت کردم، اگه نمرم از پارسال کمتر بشه ضرر کردم؟
- اگه از امروز شروع کنم امیدی به امتحان ادبیات هست؟