تحلیل امتحان نهایی زبان انگلیسی خرداد ۱۴۰۴ | سخت اما استاندارد
امروز میشد گفت نسبت به اینجای امتحانات کمترین سورپرایز رو داشتیم. امتحان استانداردی بود و ایده جدیدی به اون صورت توی سوالات نمیدیدم. تعداد سوالات زیاد بود ولی دقیقا برابر با امتحان سال گذشته یعنی 66 سوال. میشد گفت امتحان امروز شباهت زیادی به امتحان سال گذشته داشت حتی در سطح امتحان.
در همه بخش های امتحان سوالات سخت به چشم میخورد و اینطور نبود که بگیم مثلا فقط سوالات گرامر سخت بود. سوالات سخت به صورت پراکنده از اول تا آخر امتحان وجود داشتن ولی در کل هرچی جلوتر میرفتیم سوالات سختتر میشدن و اواخر امتحان سوالات چالشی هم داشتیم. برخی سوالات هم بودن که واقعا نمیشه جواب قطعب براشون در نظر گرفت و اختلاف نظر سرشون زیاده.
در این مقاله، تحلیل بخشبهبخش امتحان امروز رو براتون آوردیم تا هم نگاهی به عملکردتون بندازین، هم اگه هنوز امتحانهای بعدی رو پیش رو دارین، ازش درس بگیرین و با آمادگی بیشتر برید جلو.
سطح کلی آزمون زبان انگلیسی دوازدهم | سخت و زمانگیر
اولین چیزی که از این آزمون توجه همه رو جلب کرد، تعداد زیاد سؤالات (۶۶ سؤال) بود. همین موضوع باعث شد بهضیها تا پایان آزمون با مشکل مدیریت زمان روبهرو بشن.
تا نیمههای امتحان، سطح سؤالات رو میشد «متوسط» در نظر گرفت. اما از بخشهای بعدی، مخصوصاً گرامر و رایتینگ، سطح سؤالات بهطور نامحسوسی سختتر و مفهومیتر شد.
در واقع این آزمون بیشتر از اینکه صرفاً حافظهمحور باشه، تمرکز روی درک عمیق، دقت بالا و تسلط واقعی به زبان انگلیسی داشت.
بررسی دقیق بخشهای مختلف امتحان
۱. مهارت شنیداری (Listening) | سؤالات ۱ تا ۱۴
در این بخش سه فایل صوتی پخش شد. که در مجوع 7 نمره داشتن.
نکات مهم:
- دو فایل از کتاب درسی بودن. یعنی اگر لسنینگهای کتاب بهدرستی تمرین شده بودن، پاسخ دادن به این دو فایل سخت نبود.
- فایل سوم، چالشیتر بود و نیاز به درک شنیداری بهتر و دقت بالا داشت اما پاسخ دادن به اون هم خیلی دشوار نبود.
- سؤالات این بخش ممکن بود برای بچههایی که تمرین شنیداری منظمی نداشتن، استرسزا و سخت بهنظر برسه.
نکته مهم: اتفاقی که نگرانش بودیم و پیشبینی میکردیم افتاد. ناعدالتی شدیدی در بخش سوالات لسنینگ در حوزه های مختلف امروز اتفاق افتاد. خیلی از بچه ها اصلا نشنیدن فایل هایی که پخش شد رو و صرفا دوتا با توجه به مطالبی که از لسنینگ های کتاب به خاطر داشتن به سوالات پاسخ دادن. در بعضی حوزه ها دیده شد که یکی از مراقب ها متن لسنینگ رو آرام و شمرده برای بچه ها میخونده و تکرار هم میکرده. حتی شنیده شده در برخی حوزه ها فایل نوشتاری سوالات لسنینگ رو چاپ گرفتن و در اختیار بچه ها قرار دادن. مجموع این اتفاقات دقیقا نقطه مقابل عدالت آموزشیای هست که شورای عالی انقلاب فرهنگی سالهاست ازش دم میزنه و هدفش رو برقراری اون قرار داده.
۲. واژگان (Vocabulary) | سؤالات ۱۵ تا ۳۰
این بخش از امتحان شامل معنی کلمات، تعریف اصطلاحات و انتخاب گزینه درست بود که شامل * نمره بودن
سطح سؤالات متوسط رو به بالا بود. برای پاسخدهی موفق باید:
- دایره واژگان گستردهای داشت.
- لغات کتاب، Workbook و مثالهای کاربردی رو بهخوبی بلد بود.
- به معنی دقیق کلمات و تفاوتهای ظریف بینشون توجه میکرد.
خطای رایج: خیلی از دانشآموزها بین دو گزینه مشابه شک میکردن و ممکن بود بهخاطر یه اشتباه ساده، نمره از دست بدن.
۳. گرامر (Grammar) | سؤالات ۳۱ تا ۴۲
این بخش برای بعضیها تبدیل به مانع اصلی آزمون شد و 8 نمره از امتحان رو شامل میشد.
نکات مهم:
- سؤالات متنوع بودن: تستی، جای خالی، مرتب کردن کلمات بهم ریخته و کامل کردن متن با توجه به تصویر
- اکثر سؤالها مفهومی طراحی شده بودن، نه صرفاً حفظی.
- نیاز به درک واقعی از قواعد و ساختارها بود.
نتیجه: اگر کسی فقط قواعد رو حفظ کرده بود ولی با کاربردشون در جمله آشنا نبود، احتمالاً در این بخش هم نمره از دست داد.
۴. درک مطلب (Reading) | سوالات 43 تا 58
سوالات این بخش در مجموع * نمره از امتحان رو شامل میشدن
در ابتدای این قسمت سه سوال تستی داشتیم که هر کدوم مجزا بودن. این سوالات سوالات طولانی و زمان بری بودن.
در ادامهی آزمون، دو متن نسبتاً طولانی داده شده بود:
- یک متن Reading با 6 سؤال تحلیلی و استنباطی
- یک متن Reading با 7 سؤال تحلیلی و استنباطی
سوالات ریدینگ برای بچه هایی که زبانشون قوی بود خیلی چالشی نبود ولی برای دانش آموزان متوسط و معمولی یکم توی این سوالات کار دشوار تر بود.
نکات این بخش:
- برای پاسخ درست باید هم دامنه واژگان قوی میبود، هم گرامر خوب، هم مهارت فهم سریع متن.
- خیلی از سؤالات طوری طراحی شده بودن که با یه کلمه یا مفهوم کوچک در متن میتونستن جهت جواب رو عوض کنن.
۵. نوشتاری (Writing) | سوالات 59 تا 66
سوالات این قسمت 7 نمره داشتن
بخش پایانی آزمون مربوط به پر کردن جای خالی با کلمات مناسب و نوشتن متن یا جمله بود:
- کامل کردن متن ها با کلمات داده شده
- یک متن داده شده بود که باید با توجه به آن به سه سوال پاسخ میدادین
- در پایان هم تصویری در مورد آلودگی هوا داده شده بود که باید با اطلاعات داده شده یک متن در مورد آن مینوشتید.
نکته مهم: در این بخش، هم گرامر مهم بود، هم املای صحیح کلمات، هم رعایت ترتیب و انسجام. هر خطای کوچک، به راحتی باعث کاهش نمره میشد.
نمره قابل انتظار از امتحان زبان امروز چقدره؟
با توجه به بررسی کلی میشه گفت:
- دانشآموزهای قوی و دقیق که روی زبان انگلیسی وقت گذاشته بودن و تمرین کافی داشتن، میتونستن نمرهی ۱۹ یا حتی ۲۰ رو به راحتی بگیرن. اما دانشآموزهایی که فقط حفظی خونده بودن یا در جلسه دچار استرس شدن، احتمالاً نمرهشون بین ۱۶ تا ۱۸ باقی میمونه. بیدقتی در رایتینگ و لسنینگ بهراحتی میتونست نمره نهایی رو پایین بیاره.
- میشه گفت امتحان امروز با توجه به مسیری که تا اینجا توی امتحانات جلو اومدیم، یکی از استاندارد ترین امتحانات ممکن بود و نمرهی بیست امتحان اصلا دور از دسترسمون نبود.
نظرات دانش آموزان و مشاوران
طبق روال ابتدا چندتا از کامنت های دانش آموزان رو ببینیم:
- بالای برگه به انگلیشی نوشته بودن میتونین نقشه رو پاک کنین ولی حقیقت عوض نمیشه، خلیج فارسه. خیلی ذوق آور بود
- واسه Listening که ما اصلا فایل صوتی نذاشتن یک دبیر بود خیلی صدای واضح و رسا متن رو آروم میخوند هر مکالمه رو ۳ بار میگفت تازه جایی که باید انتخاب میکردیم جمله رو چند بار میخوند تا راحت تر پیداش کنیم واسه همین نمره شو میگیریم.
- تو حوزه ما غش و ضعفی و تشنجی هم داد بیرون ولی همچنان اموزش پرورش و سنجش روی نهایی پافشاری میکنن ما هم باید تحمل کنیم این چه وضعشه اخه.
- بزارین یه شاهکار از حوزه بگم براتون که بجای برگه سوال تایپ شده فایل شنیداری رو چاپ کردن و به بچه ها دادن،ما هم فکر کردیم خب قراره تا آخر باشه تا قبل شروع کسی نگاه نکرد،بعد ده دقیقه تازه دوهزاریشون افتاد که نباید اینو میدادن جمع کردن،ولی خب خیلیا خونده بودن از رو
اینم نمونه دیگه ای از عدالت...
هرچند سهوی بوده ولی خب بازم باید نیروهای زبده تری میزاشتن شاید
و اما مشاوران چه نظراتی داشتن:
خلاصه صحبت های اکثر مشاوران هم هول محور همین بی عدالتیای که اتفاق افتاده بود میچرخید و اونها هم مثل همه دانش آموزان از وضع به وجود اومده شاکی بودن. در مورد سطح امتحان هم امروز اتفاق نظر بیشتری وجود داشت و اکثرا به این نکته اشاره داشتن که با یک امتحان سطح بالا و استاندارد سر و کار داشتیم.
جمعبندی نهایی و یک توصیه مهم برای کنکوریها
امتحان نهایی زبان انگلیسی امروز یه نکته مهم رو دوباره به همه یادآوری کرد:
امتحانات نهایی ساده نیستن!
و تأثیر مستقیم و قطعی روی رتبه کنکور دارن.
پس اگر هنوز امتحانهای بعدی رو پیش رو داری، از این آزمون درس بگیر:
- زمان رو مدیریت کن
- روی نقاط ضعف خودت کار کن
- متنهای انگلیسی بیشتر بخون
- و حتماً تمرین نوشتن، شنیدن و تحلیل گرامر رو توی برنامههات بذار
سوالات متداول
۱. سطح امتحان امروز چطور بود؟
امتحان امروز با اینکه سخت بود ولی کاملا استاندارد و در چهارجوب نمونه سوالات سال های گذشته بود. برای دانش آموز هایی که زبانشون قوی بود خیلی سخت و چالشی نبود و گرفتن نمره کامل خیلی دشوار نبود. بچه هایی که زبانشون ضعیف تر بود امروز یکم به مشکل خوردن.
۲. چه نمرهای از امتحان امروز بگیریم خوبه؟
از اونجایی که امتحان استانداردی بود و امتحان زبان هم همیشه میانگین نمرات توش بالاست، نمره های زیر 18 کمکی به ما نخواهند کرد و ما از این امتحان فقط نمره کامل میخوایم.
۳. کدوم بخش امتحان سخت تر و چالشی تر بود؟
سوالات سخت در کل مطالب امتحان پراکنده بودن ولی در بین سوالات رایتینگ و گرامر سوالات سخت تری به نسبت باقی مباحث به چشم میخوردن.
۴. برای امتحان بعدی که هویت هست چیکار کنیم؟
هویت هم به احتمال زیاد قراره مثل سلامت و بهداشت حسابی اذیت کننده باشه برامون و چه بسا سخت تر از سلامت و بهداشت. پس اصلا دست کم نگیرینش و دو سه دور کامل کتاب رو بخونین و نمونه سوالات سال های گذشته رو تمرین کنید. توی مقاله مربوط به اهمیت امتحان هویت کامل براتون توضیح دادم که با چی قراره رو به رو بشیم و چطور خودمون رو براش آماده کنید. حتما به اون مقاله هم سر بزنید.